אובחנתם בצליאק? אלו הכללים שחשוב לעקוב אחריהם

עפר גדנקן No Comments on אובחנתם בצליאק? אלו הכללים שחשוב לעקוב אחריהם

לרגל יום הצליאק הבינלאומי, מכבי ריכזה לכם את כל המידע שחשוב לדעת על מחלת הצליאק: איך מאבחנים? איך מטפלים? ומה ההנחיות שחשוב לעקוב אחריהן?

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

צליאק, המכונה בעברית "דגנת", היא מחלה אוטואימונית דלקתית של המעי הדק הנובעת מחוסר היכולת של הגוף לעכל את חלבון הגלוטן הנמצא במזון.

הגלוטן מורכב משני חלבונים: גליאדין וגלוטנין. תאי מערכת החיסון מזהים בטעות את חלבון הגליאדין שבגלוטן כגוף זר התוקף את הגוף ובראש ובראשונה נפגעת רקמת המעי הדק. המחלה גורמת לדלקת ולפגיעה ברירית המעי, שתפקידה משמעותי בתהליך ספיגת המזון בגוף.

איפה מצוי הגלוטן וממה חשוב להימנע?

הגלוטן נמצא בדגנים פופולריים כמו חיטה, שיפון, שעורה ואפילו שיבולת שועל. שיבולת שועל לכשעצמה אינה מכילה גלוטן, אך היא מכילה חלבון הדומה במבנה שלו לגליאדין ולחלק מהאנשים הסובלים מצליאק תהיה רגישות גם לחלבון זה. מרגע אבחון של צליאק חשוב להקפיד להימנע לחלוטין מכל חשיפה לגלוטן ובתחילת הטיפול מומלץ להימנע גם משיבולת שועל בגלל הסיבה האמורה לעיל. בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם דיאטנית לגבי תזונה נכונה ומאוזנת ללא גלוטן ובהמשך לבחון צריכת שיבולת שועל ובמידה ומחליטים לצרוך, לבחור בשיבולת שועל נקיה מגלוטן.

מדוע חשוב לאבחן מוקדם וכיצד מאבחנים?

חשיבות האבחון המוקדם היא בעיקר במניעת סבל, נזק וסיבוכים עתידיים אפשריים כאוסטיאופורוזיס, ממאירויות במערכת העיכול, מחלות אוטואימוניות אחרות, כשל בגדילה, חסרים תזונתיים ועוד.

כיצד מטפלים בצליאק?

יש רק טיפול אחד במחלת הצליאק והוא תזונה נטולת גלוטן. חשוב מאוד שהתזונה תהיה מאוזנת הכוללת הקפדה על צריכת כל אבות המזון, שמירה על גיוון, וכן צריכה נאותה של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים בדגש על סידן וברזל.

בצליאק אין הנחות. חשוב להדגיש כי לא מספיקה דיאטת "דלת גלוטן" או "מופחתת גלוטן" היות וגם כמויות זעירות של גלוטן יכולות לגרום נזק, שכן דין מולקולה אחת של גליאדין דינה כדין אלף מולקולות. לרוב, כבר בתחילת הדיאטה ניכר שיפור קליני ולאחר מספר שבועות ניתן לראות גם שיפור ברקמת המעי. יש לשים לב כי לאחר 6 חודשי טיפול, המדדים יורדים משמעותית בבדיקות הדם אך לרוב חוזרים לנורמה רק לאחר שנה ולעיתים אף עד שנתיים.

בדיאטה ללא גלוטן חשוב לשים לב לעקרונות הבאים:

  • יש להימנע לחלוטין ממזון המכיל גלוטן מרגע אבחון המחלה ולכל החיים – לרבות חיטה, שעורה, שיפון וכל מוצר העשוי מהם, כולל דברי מאפה, לחמים, דגני בוקר, עוגות, ופלים ובייגלה.
  • אין לצרוך מזונות העשויים להכיל גלוטן 
  • סביבת העבודה והבישול צריכה להיות נקייה מגלוטן אין להכין מזון בכלים בהם הוכן קודם לכן מזון עם גלוטן. יש לשים לב גם לרכיבים הקטנים במזון כגון תבלינים ורטבים מוספים.
  • בשהייה ואכילה מחוץ לבית – יש לוודא מראש שהמקום אליו יוצאים מתאים מבחינת הכללים שפורטו לעיל.
  • חובה לציין נוכחות של גלוטן ברשימת הרכיבים של כל מוצר – גלוטן אינו מוגדר כאלרגן ולכן חובה לבדוק את רשימת הרכיבים ולא להסתמך רק על האזהרות לאלרגנים (חברות גדולות בדרך כלל מסמנות נוכחות גלוטן גם באלרגנים).

 איך לקרוא את התווית?

להלן רשימת רכיבים העשויים להעיד על נוכחות גלוטן במזון:

חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל, קוואקר, לתת, תמצית לתת, גלוטן, עמילן חיטה, עמילן, עמילן מאכל, עמילן מעובד, חלבון צמחי, הידרוליזאט חלבון צמחי, חומרים מייצבים, אמולסיפיירים, חומרים מתחלבים, תוספת דגנים, מיצוי דגנים, חומרי צבע, צבעי מאכל, חומץ, חומרי שימור.

מה כן מותר?

ניתן לצרוך סוגי עמילן כגון עמילן תירס, אורז, תפו"א וכן עמילן מעובד. עם זאת, חשוב מאוד שלא לצרוך רק מזונות עמילניים לאור העובדה שתזונה נטולת גלוטן יכולה להיות דלה בסיבים תזונתיים ובוויטמינים שונים, ולגרום לחסרים תזונתיים. חשוב לצרוך כמות יפה של קטניות (חומוס, עדשים, שעועית לבנה, אפונה, סויה, וכו'), דגנים בעלי ערך תזונתי גבוה (קינואה), פירות, ירקות, ואגוזים נקיים מגלוטן.

לסיכום

התרופה למחלת הצליאק היא הימנעות מוחלטת מגלוטן לכל החיים. על מנת לעשות זאת בצורה הטובה ביותר יש לדאוג לסביבת עבודה "סטרילית", לקנות מוצרים "בטוחים לשימוש" (כפי שהוסבר לעיל) ובמקרה שיש ספק, אין ספק. חשוב להגיע לייעוץ אישי עם האבחון, אצל דיאטנית קלינית המומחית לטיפול במחלות מעי (גסטרו).



0 תגובות